Russen en ratten - Reisverslag uit Sapareva Banya, Bulgarije van marthyenruurd - WaarBenJij.nu Russen en ratten - Reisverslag uit Sapareva Banya, Bulgarije van marthyenruurd - WaarBenJij.nu

Russen en ratten

Door: Ruurd

06 November 2012 | Bulgarije, Sapareva Banya

Al dagen geen verslag meer gedaan aan het thuisfront. Was het eerst de beroerd trage internetverbinding in Hoi An nu heb ik mijn nijvere arbeid van gisteravond vanuit Nha Trang om onverklaarbare redenen niet kunnen verzenden. Maar bovenal is verslag uitgebleven vanwege het bericht dat moeder Firet afgelopen weekend in het ziekenhuis is opgenomen. Ze had al een hele tijd last van misselijkheid. Verminderde eetlust leidde o.a. tot ongezonde eetgewoonten wat fysiek behoorlijk is door gaan werken. Daarnaast is er het vermoeden dat zij eveneens in het afgelopen weekend een tia heeft gehad. Zorgelijk nieuws. Gelukkig is ze nu in een goede omgeving waar ze kan opknappen. Balen natuurlijk dat we in deze omstandigheden zo ver weg zitten en dat we zo afhankelijk zijn van berichten van familie en onze meiden en zelf met moeder geen contact kunnen hebben. Vandaag gaan Marieke en Lotte bij oma op bezoek en hopen we haar even via de telefoon te kunnen spreken. Na een paar hele relaxte dagen in Hoi An zijn we gistermorgen dan ook met een wat ander gevoel per trein vanuit Danang vertrokken naar Nha Trang. Zowel alle boekjes als ervaringen van anderen over Hoi An klopten echt. Een sfeervol stadje met vooral heel veel winkels/ateliers waar je kleding of schoenen kunt laten maken. Prachtige oude pandjes, een geweldige panorama aan de rivier. Bij avondlicht helemaal feeëriek met een pracht aan veelkleurig brandende lampionnen aan de puien van eveneens sfeervolle restaurantjes, de brug en zowaar op het water. Ook een relaxte omgeving om op een fiets (voor mij natuurlijk weer te klein) in de omgeving er op uit te trekken. Vooral het stand van Cau Dai op een paar kilometer afstand gaf ons een waar bounty gevoel. Vooral op dag twee en drie met perfect zonnig weer en een verkwikkend briesje. Dag 1 in Hoi An was vooral een miezerige regendag zoals wij die maar al te goed kennen. Ook in een ander opzicht was het een K dag. Behoorlijk genept door een ' familie-taylor' bedrijf in de Taylor market. Zij bezworen ons vooral goedkoper te zijn in hun kleding dan wat in de winkels wordt aangeboden. Niets bleek minder waar. De winkels waren in de meeste gevallen de helft goedkoper. Maar wij waren zo geïndoctrineerd door een jonge dame die op ons pad kwam bij binnenkomst in Hoi An dat wij geen onderzoek hadden gedaan of Miss Ly haar beweringen over prijs en kwaliteitsverhoudingen wel klopten. Enfin het uitgebreide verhaal over de wederwaardigheden rondom het kleding maken houden jullie van ons nog te goed. De wijze waarop er door deze Miss Ly werd geopereerd is in een woord te omschrijven als een rattenstreek. Net zo als de rijkelijke aanwezigheid van ratten in de markthal. Waar de taylors mee omgaan worden ze bijna letterlijk door besmet. Uiteindelijk zijn we er toch wel goed uitgekomen en zitten de koffers toch vol genoeg met kledinggoed.
Zoals gezegd; sinds gisteren zijn we in Nha Trang. De bedoeling was om deze plaats maar voor een nachtje aan te doen op doorreis naar Dalat in de bergen. Na een eindeloze treinreis van 11 uur in een schommelende schroottrein op weer veel te krappe stoeltjes bereikten we om acht uur in de avond Nha Trang. Bij nachtlicht een eldorado voor de liefhebbers van Chersonissos of Salou. Hier een walhalla voor veel Russen. Nagenoeg alle winkels en bars hebben opschriften in Vietnamees en Russisch. Restaurants hebben speciale menukaarten in het Russisch. Op de tv was net het bericht dat vanuit oost Rusland drie vliegtuigen per dag Nha Trang als bestemming hebben.
Vandaag bij daglicht en heel mooi zonnig weer en een overwegend strak blauwe lucht ziet vooral het strand er oogverblindend mooi uit. Letterlijk met de rug naar de stad is het heerlijk relaxen onder de palmparasols. Dit is ons vandaag zo goed bevallen dat we morgen hier nog blijven en donderdag richting Dalat gaan.
Voor nu een groet op een zwoele zomers aandoende avond in midden Vietnam.
Liefs
Ruurd en Marthy

• 06 November 2012 - 14:24

Ans:

Dank voor jullie berichtje.
    Tjee..... wat moeilijk voor jullie om zo ver weg te zitten als het niet goed gaat met jullie (schoon)moeder.
    Zo fijn dat de kinderen jullie kunnen vertegenwoordigen en dat je via hun op de hoogte wordt gehouden, maar ook lastig voor jullie. Je hebt dan toch een dubbel gevoel.
    Ik hoop dat je het een beetje los kunt laten en toch verder kunt genieten.
    Ik ben benieuwd naar jullie kleding of toch uiteindelijk geen kleding???
    Veel plezier nog en tevens sterkte voor jullie.

Veel liefs van ons xxxxxxxx

• 06 November 2012 - 18:07

Mai Sijben:

Niet fijn om zulk nieuws te moeten horen als je op vakantie bent.
    Hoop dat het gauw weer wat beter gaat en dat jullie contact met haar kunnen krijgen.
    Probeer toch te genieten van jullie tijd daar.
    Veel sterkte.

• 07 November 2012 - 00:45

Wilma Jonker:

Net van Marja de link gekregen en gelijk aan het lezen gegaan. De eerste berichten waren leuk en wat een mooie ervaring he? Maar jeetje wat moet het dan lastig zijn als je zulk naar nieuws over het thuisfront hoort en dat je dan zover weg zit. Maar wat fijn dat de wereld zoveel kleiner is geworden met alle communicatie die voorhanden is en we hopen dat jullie snel contact kunnen krijgen met (schoon) moeder en dat jullie met het horen van haar stem toch weer een beetje kunnen gaan genieten.
    We blijven jullie graag volgen. Sterkte, liefs Gerrit en Wilma

• 07 November 2012 - 11:05

Steven Wijdeveld:

Hoi lieverds,
    Wat een beleving allemaal. Zeer verdrietig dat het niet goed gaat met je moeder Ruurd.
    Hopelijk kun je dat een beetje naast je neerleggen. Als ik dit allemaal zo lees denk ik ook wel wat een ander soort leven bestaat er toch in de wereld. Waar maak ik me toch zo druk om. En dan jij met je westerse muziek..... Eindelijk een reactie van mij maar goed ik ga ervan uit dat jullie nog veel meemaken. Zo het al niet genoeg is. Liefs Steven.

• 08 November 2012 - 11:32

Nicole:

Sterkte met mams Firet!
    Wat maken jullie allemaal mee... en inderdaad overal op de wereld lopen "ratjes" haha, had jullie gezichten
    wel eens willen zien, het verhaal spreekt in ieder geval boekdelen!!
    Heerlijk dat jullie tussen alle avonturen ook even rust inplannen, onder de palmparasol......wat wil een mens nog meer!!
    Ik geniet van jullie verhalen, kijk uit naar het volgende avontuur....ENJOY en pas goed op elkaar!
    dikke kus

• 08 November 2012 - 11:32

Nicole:

Sterkte met mams Firet!
    wel eens willen zien, het verhaal spreekt in ieder geval boekdelen!!
    dikke kus

• 08 November 2012 - 15:46

Iris:

Lieve Ruurd en Marthy,

Wat vervelend dat het niet goed gaat met jullie (schoon)moeder en dan zo ver weg zitten.. Hopelijk is het gelukt even te bellen. Dan zijn al die communicatiemiddelen tegenwoordig zo slecht nog niet! Veel sterkte en ik hoop dat het de goede kant op blijft gaan
    Wat maken jullie veel mooie en indrukwekkende dingen mee en wat kan je het mooi verwoorden Ruurd! Heel erg leuk om te lezen. Succes met de Russen en ratten en blijf genieten!

Liefs Iris

• 08 November 2012 - 21:11

Ton V/d Wurff:

Ok,

ben weer helemaal blij. Met moeders komt het heus wel goed want de mijne ligt ook al weer in het ziekenhuis na een aanval. Dus ook op nieuws van dat front zitten we te wachten maar het leven gaat wel verder..... Van jullie front nu in ieder geval een duidelijk signaal dat er nog leven is..... prima, geniet nog een paar dagen voor jullie de ellende in de bergen van Dalat gaan opzoeken, weer een belevenis.....

Blijf uit de buurt van de Ratten en Russen (daar is eigenlijk geen verschil tussen). Gr, Ton.

• 10 November 2012 - 19:25

Monique:

Hallo,

We zijn inmiddels een paar dagen verder dan je laatste verslag.
    Hopelijk gaat het beter met moeder Firet.
    Geniet nog een weekje in Vietnam.
    Groetjes Monique

• 16 November 2012 - 23:50

Arja:

Ha Ruurd en Marthy,

Heb stilletjes jullie verslagen gelezen, zonder te reageren. Ben tenslotte maar een outsider... Maar bij de naam Hoi An, kon ik het niet meer houden. Hoewel het al tijden geleden is dat ik er was, zie ik alle plekken die jullie beschrijven weer helemaal voor me. Heerlijk! Geniet er nog maar heel even van, en straks weer fris naar Holland.

liefs,
    Arja